Ontwerp educatieve spellen die werken

Zoek je naar een manier om educatieve spellen te ontwerpen die echt iets bijdragen aan je workshop, trainingen of les?

Dit blog biedt praktische stappen en inzichten voor iedereen die een educatief spel wil maken.

Of je nu een student bent die een spel rond een maatschappelijk thema wil ontwerpen, een trainer die zijn sessies interactiever wil maken, of een docent op zoek naar nieuwe lesmiddelen; samen doorlopen we de stappen voor het maken van een effectief spel.

1. Wat is je doel?

Hoe zou het zijn als jouw spel niet alleen leuk is, maar ook leidt tot echte verandering in hoe spelers denken en handelen?

Door je doel helder en specifiek te maken wordt het makkelijker om een effectief spel te ontwikkelen.

Tijdens het hele proces blijft je doel de meetlat die je tegen je spel aanhoudt. Zo voorkom je dat je tijdens het bedenken alle kanten opschiet en uiteindelijk de plank mis slaat.

Vraag jezelf de volgende dingen af bij het formuleren van je doel.

  • Wat wil je dat jouw spelers leren?
  • Welk gedrag wil je veranderen of aanleren?
  • Tot welk nieuw inzicht komen je spelers?


Hoe specifieker je hier in bent hoe beter. Je probeert bij het formuleren echt tot de essentie te komen van wat je probeert te bereiken.

Stel, je ontwerpt een spel over onderhandelen dan is de formulering: ik wil dat mensen beter onderhandelen niet specifiek genoeg. Het is niet helder wat je precies wilt bereiken.

Deze formulering geeft al meer houvast: Na het spel weten de spelers hoe ze verschillende manieren van onderhandelen kunnen gebruiken. Ze leren hoe ze goede vragen kunnen stellen, hoe ze soms iets kunnen toegeven om verder te komen, en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat iedereen er beter van wordt.

2. Wie is je doelgroep?

Bij het ontwerpen van een educatief spel staat de speler altijd centraal. Ken en begrijp je je doelgroep goed, dan is het makkelijker om een spel te ontwerpen dat werkt en past.

Hoe meer je weet over je doelgroep hoe makkelijker het is om manieren te vinden om je doelgroep te motiveren. Dat maakt het tijdens het ontwerpen makkelijker om de juiste beslissingen te maken.

Vraag jezelf de volgende dingen af bij het onderzoeken van je doelgroep.

  • Wie is je doelgroep?
  • Welke leeftijd hebben ze?
  • Wat doen ze in hun vrije tijd?
  • Wat zijn hun overtuigingen?
  • Waar lopen ze tegenaan?


Wanneer het helder is wie er gaat leren is het belangrijk om te achterhalen wat de motivatie van je doelgroep is op je gekozen onderwerp.

  • Waarom zou jouw doelgroep dit willen leren?
  • Waarom vinden ze dit relevant?


Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar wat je doelgroep echt belangrijk vindt en niet naar wat je vindt dat je doelgroep belangrijk zou moeten vinden. Lukt het je om je spelontwerp op deze motivaties aan te sluiten, dan beginnen je spelers met veel meer enthousiasme aan je spel.

3. Welk gedrag beloon je?

Het gedrag wat je beloont, is het gedrag wat je te zien krijgt. Als ontwerper bepaal je welk gedrag je graag zou willen zien en zoek je manieren hoe je dit gedrag kunt belonen.

De basis is heel simpel, maar de uitdaging zit in het bepalen welk gedrag ondersteunend is voor je doel. Vervolgens wil je dit gedrag belonen zonder dat er vervelend gedrag of een ongewenste dynamiek ontstaat die niet bijdraagt aan het leren.

Welk gedrag wil je zien in een goed gesprek spel over grensoverschrijdend gedrag?

Welk gedrag draagt niet bij aan een goed gesprek?

Beantwoord de volgende vragen om helder te krijgen welk gedrag je wilt zien.

  • Hoe ziet het leren er uit?
  • Welk gedrag hoort daarbij?
  • Hoe ondersteund dit gedrag het leren?
  • Hoe kun je dit gedrag belonen?

4. Welke spelmechanisme zet je in?

Er zijn duizenden spelmechanismen die je in je spel zou kunnen toepassen en er is geen kant-en-klare oplossing voor het uitkiezen van spelmechanismen voor je spel.

Elk mechanisme dat je in je spel toepast, heeft invloed op het gedrag en de ervaring van je spelers.

Dit vraagt dus om een stukje creativiteit en vindingrijkheid van de ontwerper.

Een ervaren spelmaker wordt steeds beter in het gokken welke combinaties van spelmechanismen zorgen voor een goede spel ervaring.

Ik zeg bewust gokken, want de enige manier om er echt achter te komen of je spel idee werkt, is door je spel te testen en door anderen te laten spelen.

Om tot een passend educatief spel te komen zijn er wel een aantal acties die je kunt ondernemen.

  1. Speel andere (educatieve) spellen. Door het spelen van andere spellen en door te bestuderen hoe deze in elkaar zitten leer je veel. Waarom werkt het wel of niet? Je leert zo snel meer manieren kennen hoe je een spel in elkaar kunt zetten, zonder het wiel opnieuw uit te vinden.

  2. Welke mechanismen in de spellen die je kent lokken het gewenste gedrag uit? Welke mechanismen geven de ervaring die je met jouw spel neer wilt zetten? Neem deze spelmechanismen als basis van jouw spel.

     

  3. Heb je een idee? Maak zo snel mogelijk een prototype. De enige manier om er achter te komen of je spel enigszins werkt, is door het met anderen te spelen. Investeer zo min mogelijk tijd in je eerste prototype. Met stiften, pen, papier en schaar kom je een heel eind.

     

  4. Testen, testen en testen. Speel je spel met vrienden, familie, collega’s en natuurlijk je doelgroep. Voor echt goede feedback op je spel speel je je spel ook met andere spelmakers. Door heel Nederland organiseert het Spellenmaakgilde avonden via Meetup waarbij spelmakers elkaars spellen spelen en van waardevolle feedback voorzien.

     

  5. Maak aan de hand van de feedback en je nieuwe inzichten aanpassingen aan je spel. Blijf je hierbij altijd afvragen hoe goed je spel nu bij je doel en doelgroep past.

Conclusie

Daar heb je het: een bondige gids om je op weg te helpen met het maken van effectieve educatieve spellen.

Het ontwerpproces is een avontuur dat begint met een duidelijk doel en een goed begrip van je doelgroep.

Door gedrag slim te belonen en de juiste spelmechanismen in te zetten, creëer je een spel dat niet alleen leuk is, maar ook leerzaam en invloedrijk.

Onthoud dat succes niet alleen zit in wat spelers leren, maar ook in hoe ze betrokken raken en geïnspireerd worden. Het ontwikkelen van een educatief spel is dus een proces van spelen, testen, en leren. Jouw spel kan een krachtig hulpmiddel zijn in educatie. Dus experimenteer, pas aan, en blijf altijd gericht op je doel en doelgroep.

Veel succes met het ontwerpen van jouw educatieve spel!

0
    0
    Jouw Winkelwagen
    Je Winkelwagen is leegTerug naar winkel